قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران - فصل دوازدهم : صدا و سیما - اصل 175
اصل یکصد و هفتاد و پنجم: در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، آزادی بیان
و نشر افکار با رعایت موازین اسلامی و مصالح کشور باید تأمین گردد. نصب و
عزل رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با مقام رهبری است شورایی مرکب از نمایندگان رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه و مجلس شورای
اسلامی ( هر کدام دو نفر ) نظارت بر این سازمان خواهند داشت. خط مشی و
ترتیب اداره سازمان و نظارت بر آن را قانون معین می کند.
اصل سابق: اصل یکصد و هفتاد و پنجم: در رسانه های گروهی ( رادیو و
تلویزیون ) آزادی انتشارات و تبلیغات طبق موازین اسلامی باید تأمین شود.
این رسانه ها زیر نظر مشترک قوای سه گانه قضائیه ( شورای عالی قضایی ) ،
مقننه و مجریه اداره خواهد شد. ترتیب آن را قانون معین می کند. قانون
اساسی جمهوری اسلامی ایران که در دوازده فصل مشتمل بر یکصد و هفتاد و پنج اصل تنظیم گردیده و با اکثریت دو سوم مجموع نمایندگان مجلس بررسی نهاییقانون اساسی به تصویب رسیده است در تاریخ بیست و چهارم آبان ماه یکهزاروسیصدوپنجاهوهشتهجریشمسی
سیصد و نود و نه هجری قمری به تصویب نهایی رسید. قانون اساسی .
سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران (مخفف انگلیسی: IRIB) سازمانی رسانه است که تنها متولی قانونی پخش برنامههای رادیوییو تلویزیونی در جمهوری اسلامی ایران است بر اساس قانون اساسی ایران، رئیس صدا و سیما توسط رهبر ایران انتخاب میشود. این سازمان که پیش از انقلاب ۱۳۵۷ سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران نامیده میشد، آنزمان هم به شکل حکومتی اداره میشد. تعداد کارکنان این سازمان در سراسر کشور تا اواخر سال ۱۳۹۵ در حدود ۵۰۰۰۰ نفر تخمین زده شدهاست
از بسیاری جنبهها، صدا و سیما قدرتمندترین، فراگیرترین و پرنفوذترین رسانه و نهاد آموزشی–فرهنگی در ایران بهشمار میروداین سازمان علاوه بر تملک و کنترل رادیو و تلویزیون، مالک شرکت فیلمسازی سیما فیلم است، جشنوارههای فیلم، موسیقی و هنری برگزار میکند، کتاب، روزنامه و مجله منتشر میکند و از دانشگاه صدا و سیما به عنوان یک بازوی آموزشی بهره میگیرد
فعالیتهای صدا و سیما به مرزهای ایران محدود نیست و در کشورهای مختلف جهان دارای تشکیلات است
با وجود بودجه ۱٬۵۸۰ میلیارد تومانی این سازمان در سال ۱۳۹۳، این سازمان یکی از ضرر دهترین سازمانهای حکومتی در ایران به شمار میرود
رئیس کنونی این سازمان عبدالعلی علیعسگری است. رئیس سازمان صدا و سیما عبدالعلی علیعسگری طی حکمی سید رمضانعلی موسوی مقدم را به سمت قائم مقام و همچنین علی دارابی را به عنوان معاونت امور استانهای سازمان صدا و سیما منصوب کرد
پیش از انقلاب.
نوشتار اصلی: سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران
نشان سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران
در ۴ اردیبهشت ۱۳۱۹، رادیو ایران رسماً توسط محمدرضا پهلوی –ولیعهد وقت ایران– افتتاح گردید و عیسی صدیق نخستین رئیس آن بود.[۱۰] رادیو روزی ۵ ساعت برنامه داشت و برنامههایی نظیر اخبار داخلی و خارجی، موسیقی سنتی ایرانی و غربی، بحثهای مذهبی و ورزشی و همچنین اقتصادی و سیاسی پخش میکرد.[۱۰] بنا بر تخمین مرکز آمار ایران، در سال ۱۳۵۵ حدود ۷۶٪ جمعیت شهری و ۴۵٪ جمعیت روستایی به رادیو دسترسی داشتند
تلویزیون ملی ایران در روز ۱ فروردین ۱۳۴۶ رسماً افتتاح شد تا بعدتر سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران شکل بگیرد. در آن زمان تجهیزات سختافزاری تلویزیون در اختیار وزارت پست، تلگراف و تلفن بود و محتوای آن توسط اداره تبلیغات و انتشارات تولید میشد. در سالهای بعد گسترش فعالیتهای رادیوتلویزیونی به سراسر کشور ایجاب میکرد تا نهاد یکپارچهای تشکیل شود و از سال ۱۳۵۰ تمامی تأسیسات در اختیار سازمان رادیو و تلویزیون ملی قرار گرفت.[۱۰] شاه شخصاً رضا قطبی را به ریاست سازمان منصوب کرد و زمان پخش برنامهها به سرعت زیاد شد. در اواخر انقلاب دو شبکه تلویزیونی (برنامه اول و برنامه دوم) فعال بودند و با گسترش تأسیسات، بیش از ۹۵٪ جمعیت شهرنشین و چیزی در حدود ۷۵٪ از جمعیت کشور قادر به دریافت امواج تلویزیونی بودند. پیش از انقلاب در حدود ۴۰٪ برنامههای تلویزیون خارجی و وارداتی بودند و برنامههای ساخت داخل نیز عمدتاً از برنامههای خارجی الگوبرداری شده بودند.[۱۰]
در بحبوحه ناآرامیهای انقلاب ۱۳۵۷ و زمانی که ارتشبد ازهاری نخستوزیر ایران شد، تورج فرازمند به ریاست سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران پس از رضا قطبی برگزیده شد.[۱۱]
نشان
نشان صدا و سیما شامل نشان جمهوری اسلامی ایران در رأس و دو نوشته «لا» به عربی است که در طراحی آن از المانهای شیعی استفاده شدهاست. زمانی که این آرم در اوایل انقلاب طراحی شد، نمادی از «نه گفتن» به شرق و غرب (نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی) و به طور خاص ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی بود. این دو لا در وسط به شکل یک شبکه به یکدیگر میرسند و در محل تلاقی آنها نماد چشم قرار دارد. در زیر نماد، عبارت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با خط نستعلیق نوشته شدهاست
منابع انسانی
منابع انسانی صداوسیما غالباً از راههای زیر گفته تأمین میشود:
• دانشگاه صداوسیما
• دانشکده صداوسیما - قم
• هنرستان صداوسیما
• فراخوان عمومی
• نیروهای برنامهای
تولیدات
بنا بر گزارش سالانه سال ۱۳۸۴، صدا و سیما در این سال ۶۰٬۷۶۴ ساعت برنامه تلویزیونی تولید و ۱۷۵٬۷۵۶ساعت پخش نموده است که ۷۳٪ آن تولید داخلی بوده است. در این سال همچنین ۲۰۴٬۶۱۵ ساعت برنامه رادیویی تولید و ۲۶۸٬۳۷۳ ساعت پخش شدهاست که ۸۰٪ آن داخلی بودهاست. آمار پخش برنامه نسبت به سال پیش خود در تلویزیون ۴٪ و در رادیو ۵٪ افزایش نشان میدهد
مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما
مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما یکی از چند مرکز پژوهشی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است و ساختمان آن در شهر قم قرار دارد. نخستین ساختار تشکیلاتی و شرح وظایف این مرکز در سال۱۳۷۷ تصویب شد و در طول سالهای اخیر با توجه به گسترش فعالیتها، مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفته است. اهداف سازمانی این مرکز عبارتند از: ساماندهی پژوهشهای اسلامی مورد نیاز صدا و سیما؛ تأمین مطلوب نیازهای پژوهشی برنامههای رسانه ملی با مضامین معارف اسلامی؛ اعتلای محتوای برنامههای اسلامی رسانه ملی. این مرکز از معاونتها و اداره کلهایی در همین راستا تشکیل شده است. این مرکز دارای دو اداره کل زیر میباشد: اداره کل پژوهش اداره کل خدمات رسانهای
دانشگاه صدا و سیما
دانشگاه صدا و سیما یک دانشگاه دولتی و وابسته به سازمان صدا و سیما است.
وضعیت حقوقی
اصل ۱۷۵ قانون اساسی ایران به سازمان صداوسیما اختصاص یافته.
در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، آزادی بیان و نشر افکار با رعایت موازین اسلامی و مصالح کشور باید تأمین گردد. نصب و عزل رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با مقام رهبری است و شورایی مرکب از نمایندگان رئیس جمهور و رئیس قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی (هر کدام دو نفر) نظارت بر این سازمان خواهند داشت. خط مشی و ترتیب اداره سازمان و نظارت بر آن را قانون معین میکند.
اساسنامه سازمان صداو سیما[۱۹] در ۲۷ مهر ۱۳۶۲ به تصویب مجلس رسید. یکی از مقررات این اساسنامه ماده ۷ آن است که این سازمان را رادیو و تلویزیون انحصاری ایران ساختهاست:
تاسیس فرستنده و پخش برنامههای رادیویی و تلویزیونی در هر نقطه کشور در انحصار این سازمان بوده و چنانچه اشخاص حقیقی یا حقوقی اقدام به تأسیس یا بهرهبرداری از چنین رسانههایی کنند از ادامه کار آنان جلوگیری بعمل آمده و تحت تعقیب قانونی قرار خواهد گرفت.
ذکر چنین اصلی با عرف اساسنامههای سازمانهای رسانهای سازگار نیست و چنین انحصارهایی فقط در اساسنامه سازمانهای امنیتی و نظامی به چشم میخورد.[۲۰]
محدودیتها و حقوق رسانهای صدا و سیما نیز نامشخص است. در مطبوعات مسئولیت مطالب منتشر شده با مدیر مسئول استو در حوزه کتاب، فیلم و دیگر کالاهای صوتی و تصویری نیز با دولت است که مجوز انتشار آنها را صادر میکند. اما به وضعیت حقوق و حدود اختیارات صدا و سیما نه در قانون اساسی و نه در اساسنامه سازمان اشاره نشدهاست. شاید به همین دلیل این سازمان هیچگاه به دادگاه کشیده نشدهاست
مجلس ششم در همین زمینه برای تغییر اساسنامه صدا و سیما تلاش ناموفقی داشت. مصوبه این مجلس صدا و سیما را ملزم میکرد که در صورت توهین، افتراء و پخش مطالب غیرواقع، پاسخ شخص ذینفع را پخش کند (مشابه قاعدهای که در مطبوعات رعایت میشوداما این قانون با مخالفت شورای نگهبان روبرو شدمجمع تشخیص مصلحت نظام در ۲۳ خرداد ۱۳۸۸ یک روز پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم این تغییر را در اساسنامه صدا و سیما ایجاد کرد و مراحلی را نیز برای شکایت از سازمان در صورت استنکاف از پخش جوابیه پیش بینی کرد
انتقادات
عملکرد صداو سیمای ایران با انتقادات فراوانی روبهرو بودهاست. مجید محمدی در کتاب «سیمای اقتدارگرایی، تلویزیون دولتی ایران» به شرح موارد متعددی از انتقادات وارده بر صداوسیما میپردازد، از جمله؛ نقض گستردهٔ حقوق پدیدآورندگان، حضور بسیار کمرنگ ایرانیان اهل سنت در برنامههای تلویزیون، نادیده گرفتن فرهنگ مردم حاشیه کشور و محدود شدن حوزه فرهنگی این رسانه به فرهنگ مناطق مرکزی کشور، تحریک پارهفرهنگهای موجود در کشور با عنوان مقابله با تهاجم فرهنگی، دخالت گرایش سیاسی مدیریت صدا و سیما در برنامهها به طوریکه آن را به رسانهٔ حزبی و ستاد انتخاباتی یک جناح سیاسی خاص تبدیل کردهاست، حضور در انواع مجامع و فیلمبرداری و پخش تصاویر افراد بدون رضایت آنها. سانسور برخی از اخبار مهم کشور؛ مانند قتلهای زنجیرهای، حضور دوربین تلویزیون در همه جا و تصویربرداری کامل از رخدادها و مراسمی که تقریباً هیچ تصویری از آنها پخش نمیشود؛ مانند فیلمبرداری کامل دادگاه روزنامه خرداد و ماجرای کوی دانشگاه. که مورد آخر شائبه فعالیت اطلاعاتی و استفادهٔ شخصی مدیران تلویزیون از منابع این سازمان را مطرح میکند